![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Database nr. | : | 00859 |
---|---|---|
Titel | : | Een motorboot met daarachter een praam passeert de helling |
Plaats/dorp | : | De Knipe |
Adres (of locatie) | : | helling |
Datering | : | 1964 |
Bijzonderheden | : | Friese Koerier van 12 augustus 1964. Voorgenomen demping tempert enthousiasme in Knijpe. "Transfer in gondelvaart". Oldeboornsters kopen 10 Knijpster pramen. Knijpe- Ook de gondelvaart heeft zijn transfer achter de rug: de Oldeboornsters hebben de Knijpster pramen gekocht. Hiermee is dan voorgoed een einde gekomen aan de veel bezongen "Knypster gondelfeart". In het stille water van het rustieke dorpje liggen op het ogenblik 10 geteerde pramen in convooi te wachten op hun transport naar Oldeboorn, waar de mensen kennelijk nog wel ideeën en enthousiasme hebben om een mooie traditie voort te zetten. Het dreigende gevaar van demping der Schoterlandse Compagnonsvaart heeft bij de Knypsters waarschijnlijk het laatste vuur der geestdrift gedoofd. Gebr. de Boer: "It hie sa net hoecht". Zonder twijfel zijn er velen in (en zelfs buiten) Friesland, die de afgedane Knypster Gondelvaart betreuren. Ook voor veel Knypsters zelf. En dat zijn dan voornamelijk degenen, die er ieder jaar weer veel werk voor hebben verzet. Maar het ging nu eenmaal niet meer. De bevolking scheen niet ieder jaar opnieuw voldoende ideeën te hebben, hetgeen zijn terugslag vond in een dalende publieke belangstelling. Groot aandeel. De gebroeders Klaas en Sjoerd de Boer, wier kleine scheepswerf de bakermat van de "Knypster preammen" genoemd kan worden, gaan, zoals bekend, hun oude bedrijf binnenkort opheffen. Zij kunnen om gezondheidsredenen het zware werk op de helling niet meer aan. En juist deze twee mannen hebben een groot aandeel gehad in de faam, die de Gondelvaart van Knijpe zich in de 34 jaar van haar bestaan heeft verworven. Vanaf 1930 zijn zij ieder jaar weken achtereen bezig geweest met de voorbereidingen. De gebroeders De Boer hebben hun laatste 10 pramen niet aan de commissie in Oldeboorn verkocht, omdat ze er in Knijpe nu eens genoeg van hadden. Integendeel, zij deden het met een bloedend hart. "Net sa hoecht". "It hie sa net hoecht, mar de jeucht skynt hjir gjin ydéen mear te hawwen. Se ride tsjintwurdich leaver op brommers. As wy genôch help krigen hiene, wie 't grif noch yn 'e oarder kaem. Hwat dy ydéen oanbilanget, och der binne ommers tûzend dingen om hwat fijns fan te meitsjen. As jo de kranten mar goed lêze. Soms steane jo foar in boekewinkel en ieniens ha jo in prachtich plan" . Knypster Merke hat wol faker ris in ynsinking hawn, ienris wie der in jier mei 6 gondels, mar dan kaem it it jier dernei dochs wer yn oarder. "Ik wit net hwer't it him oan leit, dat de jongere minsken har der net mear foar spanne wolle. Sjoerd en ik wurken lange dagen mei ús heit. Heit fortsjinne mei 't "oannommen" wurk in dubbeltsje de ûre, myn broer en ik hwat mear of minder as in stûr". "Net dik saeid". Letter ha wy noch hiel hwat preammen yn elkoar timmere. Wy ha se in ny oansjen jown, de hege punt is mei de tiid forfallen en se binne hwat platter wurden. Se moasten yn dit stille wetter rounom De Knipe ommers licht farre. Sa ûntstie de tipyske "Knypster pream". Se binne sa njonkelytsen net sa dik mear saeid, dize preammen. Fansels bûten de tsien, dy't Boarn nou kocht hat, bin' der noch wol hwat, mar it is krekt as reitsje der elk jier guods wei. As der to Boarn ris ien stikken is, wolle wy sa'n pream bêst wer ris moai opknappe". |
Fotograaf | : | |
Rubriek | : | Verkeer en Vervoer |
Subrubriek | : | Vaartuigen |
|
||
Record aangepast: 06 februari 2016